Kun tuntuu nuo latauspulmat
vaivaavan aika lailla eritoten vanhemman polven mopoissa, niin tässä kevyt
testaus ja korjausohjeistus. Viisaammat voisivat korjata virheitä ja tuupata
mahdollisia lisäohjeita tänne, tarkistan välillä ja laitan ne mukaan tähän
samaan viestiin.
Oma kokemukseni on Suzukin latauspuolesta, joka tunnetusti on äärimmäisen
luotettava ja toimiva.
Kahta en vaihda, suskaa ja laturia... jaa, no suskaa ja vaimoa.
Ohjeiden pitäisi kuitenkin kelvata myös muihin pyöriin, osittain soveltamalla
ainakin. En ole mikään sähköinsinööri, joten virheet ovat mahdollisia. Osa
tiedoista on omaa kokemusta, osa muilta opittua, mistä kiitos kaikille.
Kovasti tietoa on löytynyt myös
http://www.electrexusa.com
ja
http://www.thegsresources.com -sivuilta. Kiitosta paljon myös sinne. Tuolta
Electrexiltä löytyy myös englanninkielinen vianetsintäkaavio.
Omalla kohdallani ko. systeemi on toiminut, mutta muuten toimin kuin savolainen,
vastuu siirtyy lukijalle.
Jos yleismittari on härveli josta lähtee lankoja, joissa on piikit, hommaa
joku kokemusta omaava kaveri tekemään homma tai vie suosiolla korjaamoon.
Korjaamoa kannattaa kysellä hieman, kaikki eivät käsittääkseni pidä
sähköhommista.
Mutta asiaan.
Tilanne
Akku on uusi tai muuten toimivaksi havaittu, ja silti se tyhjenee jo lyhyelläkin
ajolla.
Tai sitten pääsulake (main) palaa hetken käynnissä olon jälkeen. Kotiin on pitkä
matka ja kiiruskin olisi.
Todennäköisesti laturi on rikki, tai sitten tasasuuntaaja/virransäätäjä,
pahimmassa tapauksessa molemmat.
Hyvällä tuurilla vain joku piuha tai liitin on
irronnut/katkennut/hapettunut/hankautunut puhki.
Kotiin...
Jos on mahdollista ladata akku täyteen tai saada kaverin toimivasta pyörästä
akku lainaksi sekä kaverin pyörään sen verran virtaa jotta saa pyörän käyntiin,
homma on pelastettu.
Ja lähteehän se ehjä mopo työntämälläkin käyntiin. Tasasuuntaaja/virransäätäjän
johdot irti, niin ajaminen onnistuu. Pelkällä akulla ajaa aika pitkään, kun ei
käytä valoja eikä vilkkuja. Ajelee kaverin takana ja muistaa varoa kaikkea mikä
liikkuu.
Hurjimmat väittävät homman toimivan myös kahdella rinnankytketyllä 9 voltin
paristolla, en ole kokeillut. Akkuja voi vaihtaa pyörästä toiseen noin sadan
kilometrin välein, niin kotiin päästään varmasti. Yksin ollessa täydellä akulla
pääsee myös melkoisen matkan, mutta ei kannata sammutella mopoa välillä.
Käynnistys vie paljon virtaa. Siispä sammutus vasta kun tietää, että saa lisää
virtaa huoltoasemalta, tai työntämällä.
Latauksen toiminta
Moottoripyörän lataus toimii yksinkertaistettuna yleensä seuraavalla tavalla:
koneen vasemman puolen kopan alta löytyvät moottoriöljyssä uiskentelevat
vaihtovirtalaturin käämit ja kestomagneetti, joka pyörii käämien ympärillä.
Laturi siis jäähdyttää itsensä koneen öljyllä, joten riittävä oljyn määrä on
tärkeä! Käämeiltä lähtee kolme johtoa, jotka menevät
tasasuuntaaja/virransäätäjälle (jatkossa pelkkä tasasuuntaaja). Ko. laite on
yleensä rakennettu yhdeksi paketiksi. Se on se härveli sivukopan alla, jossa on
jäähdytysrivat. Tasasuuntaaja muuttaa vaihtovirran tasavirraksi, ja
virransäätäjä rajoittaa virran sopivaksi akun lataamiseen sekä pyörän
sähkölaitteiden käyttöön.
On myös olemassa toisenlaisia lataussysteemejä, tyyliin auto, eli erillinen
laturi, jota pyörittää laturin hihna. Kiitos Kawaman!
Tuon korjaukseen pätee enemmän autosta tutut opit.
Sanastoa latauksesta jos englanninkielisiltä sivuilta etsii tietoa:
Kolmivaihelaturi - three-phase generator tai AC alternator
Laturin käämit - stator (myös generator)
Tasasuuntaaja/virransäätäjä - regulator/rectifier
Suzukin alkuperäinen lataussysteemi, eli yksi piuha valokytkimen kautta.
Kytkennät
Tasasuuntaajalle tulee yleensä 5 piuhaa, joissa on abiko -malliset laatta- tai
putkiliittimet. Liittimet voi olla koottuna yhteen muoviseen liitinyksikköön.
Yamahassa saattaa olla kuudeskin johto, valojen päälle/pois piuha.
Punainen, menee sulakeboksille ja sieltä pääsulakkeen kautta akulle.
Punaisesta menee myös virta suoraan käyttöön, siis valoille yms. Eli jos
punaisen johdon korvaa uudella, täytyy vanha johto väliltä
sulakeboksi-tasasuuntaaja myös liittää
mukaan kytkentään.
Musta (tai mustavakoinen), menee suoraan akun miinukseen tai runkoon.
Joskus olen kuullut tasasuuntaajasta, joka on maadoitettu omasta rungostaan, eli
ei erillistä miinuspiuhaa. Akun miinukselle se kannattaa kuitenkin vetää hyvällä
piuhalla, ja miinuksesta runkoon.
Kolme keltaista piuhaa: kaikki kolme tulevat laturilta, eikä ole väliä
mikä näistä tulee mihinkin kolmesta laturille menevästä tasasuuntaajan
liittimestä.
Suzuki spesiaali
Suzukilla nuo keltaiset ovat jostain syystä keltainen, valkosininen ja
valkopunainen (laturin puolella valkovihreä). Ne ovat kuitenkin aivan
samanlaisia piuhoja kuin muillakin valmistajilla, joten on ihan sama minkä
laittaa mihinkin kolmesta laturille menevästä tasasuuntaajan liittimestä.
Jatkossa kaikkia suskankin laturijohtoja kutsutaan siis keltaisiksi
väristä riippumatta. Yksi suskan johdoista kiertää kuitenkin valokatkaisijan
kautta. Valokytkimen kautta kulkevan piuhan tarkoitus on pienentää latausta
silloin, kun ei ajeta valot päällä. Mutta väittävät tuolla gsresourcessa jotta
alkuperäinen tasasuuntaaja ei tee tuolle kolmannelle vaiheelle mitään, joten
siitä tuleva sähkö muuttuu lämmöksi laturin käämeissä. En osaa sanoa onko näin.
Mutta joka tapauksessa jos käy niin jotta ajelee vähillä öljyillä, laturi ottaa
ja paukahtaa liiasta lämmöstä. Electrexin tasasuuntaajan pitäisi kuitenkin
reguloida myös tuon kolmannen piuhan sähkö. Ja kun itse tasasuuntaaja on melko
jööti köntti, niin se jaksaa jäähdyttää tarpeeksi, eikä kärähdä.
Korjausesimerkki
Itse korjasin viimeksi latausvikaisen GR650:n seuraavalla tavalla:
Modifioitu lataussynsteemi.
Moposta ei kannata laskea öljyjä pois laturin vaihtoa varten.
Kun vehkeen kallistaa oikealle puolelle esimerkiksi seinää tai jotain tolppaa
vasten, ei öljy pääse valumaan laturikopan aukosta ulos. Sopivaa pehmustetta
väliin (sohvakaluston tyynyt) ja etujarru pandulla tai narulla lukkoon, niin
hyvä tulee.
Hommasin Electrexin laturin ja tasasuuntaajan, jonka sijoitin oikean puolen
koppaan, eli eri puolelle kuin alkuperäinen. Siellä oli mukavasti tilaa. Jätin
alkuperäisen tasasuuntaajan (näytti mittaamalla ehjältä) omalle paikalleen. Jos
sattuu reissussa tasasuuntaaja särkymään, voi ottaa alkuperäisen käyttöön.
Piuhat vedin suoraan laturista tasasuuntaajalle, kun alun perin ne menivät
tankin alla oleviin liittimiin. Ohitin näin myös tuon Suzukin
valokatkaisijasysteemin. (Kuvassa kohta 1) Tätä ei kannata tehdä suskan
alkuperäisellä tasasuuntaajalla. Isoilla jäähdytysrivoilla varustettu
tarviketasasuuntaaja on tarpeen! Kiitos gs650gt.
Uuden laturin johdot ylsivät hyvin. Säästyy monta hapettuvaa liitintä välistä.
Maakarvaksi laitoin paksumman piuhan tasasuuntaajalta suoraan akulle
miinusnapaan. (Kuvassa kohta 2) Tuo maapiuha on myös aika yleinen syy
lataushäiriöihin. Pluskarva menee sulakeboksille, ja sieltä sulakkeen kautta
akulle. Käyttövirta lähtee siis tasasuuntaajan ja sulakeboksin välistä, joten
kun tuon piuhan korvasin uudella, (Kuvassa kohta 3) liitin myös entisen piuhan
väliltä sulakeboksi-tasasuuntaaja kytkentään mukaan. Myös sulakerasiasta vedin
uuden pluspiuhan akulle. (Kuvassa kohta 4)
Vian etsintä
Jos pyörässä on katteet, eipä se kannata ensimmäiseksi alkaa niitä purkamaan.
Nehän tulee tasasuuntaajalle asti ne laturin piuhat. Eli penkki ja sivukopat
irti, kone käyntiin ja valot päälle, koska se yksi piuha menee valokatkaisijan
kautta.
Lataus
Latauksen mittaus tehdään akulta mittarin DC -puolella, alueella 20-50V DC (merkki
on mittarissa vaakasuora viiva jossa on pisteitä alla):
Koneen käydessä noin 2500 kierrosta latauksen pitäisi olla yli 13,5V ja
noin 5000 kierroksella 14,5 - 14,8V.
Jos näin on, lataus toimii vallan hyvin.
Liittimet kannattaa kuitenkin jossain välissä käydä läpi jollain kosteutta
syrjäyttävällä aineella. Ja muista pitää koneen oljymäärä riittävänä,
niin laturi ei päästä savuja pihalle.
Jos ei ole näin, silloin on joko jossain oikosulku/huono kontakti tai laturi
taikka tasasuuntaaja rikki. Anna tasasuuntaajan johtojen olla vielä paikoillaan.
Montako eriväristä johtoa tulee tasasuuntaajalta? (suzukin eriväriset
laturipiuhat lasketaan yhdeksi väriksi, keltaiseksi!) Jos Yamahan originaalissa
on keltainen johto, älä laske sitä mukaan.
Enemmän kuin neljä tai ei löydy tasasuuntaajaa ollenkaan
Hyppää jutun loppuun kohtaan automalli.
Tasan neljä tai vähemmän
Jatka eteenpäin.
Johdot
Kone tyhjäkäynnille, mittarin (edelleen DC) musta piuha akun plussaan, mittarin
punainen tasasuuntaajan punaiseen. Tuloksen pitäisi olla alle 0,2 V. Jos on
isompi, vika on luultavasti huonossa kontaktissa tasasuuntaajalta sulakeboksiin,
sulakeboksissa, tai sulakeboksilta akkuun. Korjaa tilanne ja palaa vian etsinnän
alkuun.
Jätä tyhjäkäynnille, mittarin punainen piuha akun miinukseen, mittarin musta
piuha tasasuuntaajan mustaan miinus-ulostuloon (Hondalla vihreä, Suzukilla
mustavalkoinen, Yamahalla ja Kawasakilla musta, muissa merkeissä normaalisti
musta johto) tai runkoon.
Tuloksen pitäisi olla alle 0,2 V.
Jos on isompi, vika on luultavasti huonossa kontaktissa tasasuuntaajalta akun
miinukseen. Laita kunnon piuha väliin ja myös akusta maihin. Palaa vian etsinnän
alkuun.
Jos tasasuuntaajalle tulee neljä eriväristä johtoa
Etsi tasasuuntaajalta virtalukolle menevä johto: Hondalla musta, Suzukilla
oranssi, Yamahalla ja Kawasakilla ruskea, muuten etsi ylimääräinen piuha, joka
tulee virtalukolta. Kone tyhjäkäynnille, valot päälle. Mittarin punainen piuha
akun plussaan ja mittarin musta piuha johtoon jonka juuri löysit.
Jos mittari näyttää alle 0,2 V, jatka eteenpäin.
Jos mittari näyttää enemmän kuin 0,2 V, on kontakti huono virtalukon kautta
tasasuuntaajalle. Tutki koko kytkentä, virtalukko, sulakeboksi ja sen kytkennät.
Tasasuuntaaja yrittää ladata akkua täysillä, vaikka akussa on tarpeeksi tai
liikaa virtaa. Puhdista ja ruiskuttele jotain WD-40:n tyyppistä töhnää
liittimiin. Jos vika korjaantui, palaa alkuun ja tarkista lataus akulle.
Laturi
Sitten sammutat koneen ja otat tasasuuntaajan johdot irti. Nyt mittaat vastusta
(Ohm) mittarin pienimmällä alueella, eli yleensä näytössä vain omega-merkki, ei
etuliitettä k (kilo) tai M (mega). Mittaus tapahtuu pareittain laturilta
tulevien keltaisten johtojen välillä, eli kolme mittausta. Muista laittaa
Suzukin valokatkaisin päälle. Pitäisi olla 0,5 - 2,0 Ohmia. Jos ei ole niin
laturi on rikki tai piuha ottaa runkoon/on poikki.
Seuraavaksi tehdään mittaus laturin kolmen piuhan ja rungon välillä. Etsi hyvä
runkokontakti. Vastusta pitäisi olla vähintään 100 Ohmia, mielellään ääretön eli
OL digitaalimittarissa. Jos ei, niin joku piuha ottaa maihin tai laturi on rikki.
Jos nuo mittaukset menivät oikein, niin jätä tasasuuntaajan johdot irti, kone
käyntiin, valot päälle, 5000 kierrosta koneeseen ja mittaus mittarin AC -puolella
(merkki on mittarissa aaltoviiva) pareittain laturilta tulevien kolmen keltaisen
johdon väliltä (kolme mittausta). Kaikkien pitäisi olla yli 60 V, yleensä 70 -
80 V vaihtovirtaa. Jos ei, niin laturi on rikki.
Tasasuuntaaja
Tasasuuntaaja kannattaa testata joka tapauksessa. Piuhat pidetään edelleen irti
tasasuuntaajasta. Väännetään mittari dioditestiasentoon (yleensä
piippitesteriasennossa, merkki on nuolen ja plussan yhdistelmä).
Punainen mittarin piuha laitetaan plus-ulostuloon (punaiseen) tasasuuntaajalta,
musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen)
lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan
liittimien ja plussan välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.
Vaihda piuhat, musta mittarin piuha tasasuuntaajan plus-lähtöön (punaiseen), ja
punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen)
lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan
liittimien ja plussan välillä. Mittarin pitäisi näyttää noin 0,5 V
Nyt laitetaan musta mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan) tasasuuntaajalta,
punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen)
lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan
liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.
Sitten vaihdetaan punainen mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan)
tasasuuntaajalta, musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan
(keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien
tasasuuntaajan liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 0,5 V.
Jos dioditestit näyttivät jotain muita arvoja, tasasuuntaaja on rikki.
Jos dioditesti meni oikein kuten kaikki muutkin, voi vika olla oikeastaan vain
akussa itsessään.
Automalli
Löytyikö sitä tasasuuntaaja/virransäätäjäpakettia? Jos ei, pyörässä on auto-mallinen
integroitu laturi ja tasasuuntaaja. Yleensä ongelmana on huonot kontaktit (akku
ei lataudu) tai palanut virransäätäjä (liian suuri lataus). Joskus voi myös
laturi itse olla viallinen tahi laturin hihna rikki. Käämien vastuksen pitäisi
olla noin 5 Ohmia. Laturin hiilet voivat myös kavata vaihtoa.
Korjaa homma ja testaa lataus akulta.
Jos löytyi, käy hakemassa electrexiltä
fault finding diagram, ja tarkista kohdasta D alkaen.
Yritän ottaa siitä tolkkua ja suomentaa sen selkokielelle jahka ehdin. En itse
ole ko. tyyppiseen laitteeseen törmännyt remonttipuuhissa, joten en
kertalukemalla hommasta selkoa ottanut.
Vielä maininta: S-tuonti Seppo Sula Nokialla tuo maahan Electrexin latureita ja
tasasuuntaajia, p. 050 5840970.
Onnea vianetsintään!